18. júla 2019

Dať sa na pokánie

Vlado Gregor

V poslednom čase som začal písať otvorenejšie a konkrétnejšie a mnohí moji adresáti akoby sa zľakli... Zhruba povedané, je mi z toho až zle, ako sa v Cirkvi silou-mocou chcú presadiť takzvaní modernisti, čo vlastne znamená akísi hipíci a extrémni ľavičiari. Doslova sa mi z toho dvíha žalúdok, pretože nielen ja, ale aj moji rodičia a starí rodičia z oboch strán by boli ochotní dať za Kristovu Cirkev aj život. A teraz do nás niekto hustí, že je úplne jedno, čomu veríme, a že všetko presviedčanie iných je len slávnostná hlúposť. Koľko vyznávačov a mučeníkov sa pri takýchto múdrostiach obracia v hrobe?
Pozrite sa, moji milovaní, každé spoločenstvo má svojich antihrdinov, ale ak stratí k sebe úctu, môže sa ísť rovno zahrabať. Áno, buďme k sebe kritickí, čiže pokorní, a uvedomme si, nakoľko sami sebe robíme zle. Čítal som nedávno knihu Johna Allena Globálna vojna proti kresťanom a uvedomil som si, že možno väčšina obetí sa vyskytla a vyskytuje vo väčšinovo kresťanských krajinách. Spomeňme len Rwandu, Kongo, Rusko a mnohé latinskoamerické štáty... Buďme si teda istí, že nie sme až takí čistí, ako to o sebe niekedy tvrdíme a ako sa tým hrdíme.

Isteže, určitá hrdosť a sebaúcta je na prežitie akéhokoľvek spoločenstva nevyhnutná, ale iste aj pokora, skromnosť a zmysel pre realitu. Ani naši predchodcovia, to jest Izraeliti, by sa iste neutvorili a nepretrvali bez pocitu výnimočnosti a bez tvrdej sebadisciplíny, ako o tom čítame v Starej zmluve. Len tak sa môžeme vyhrabať z kapitulácie a zániku. Ale tieto tendencie zvádzajú aj k nereálnemu povyšovaniu sa nad iných a tým aj k pravidelným katastrofám. Na tie nielen Mojžiš a proroci upozorňovali svojich rodákov a spoluveriacich, ale aj náš, aj ich Ježiš.
Židia i kresťania boli občas aj za nereálne sebahodnotenie prenasledovaní, umlčiavaní a vraždení. A bude to tak až do konca sveta. Treba to trpezlivo a s odpúšťaním a žehnaním znášať, ako o tom čítame v liste apoštola Jakuba, ktorý je výstižným a prenikavým zhrnutím Ježišovho učenia. Každé spoločenstvo, ktoré chce na niečo ašpirovať a nad iných vynikať, podlieha rovnakým zákonitostiam, či už sú to rôzni veriaci, klérus, rôzne ideológie, rôzne kádre a tiež najrôznejšie skupiny, ktoré chcú byť výnimočné a na seba hrdé, teda „pride“. Ale nech si všetci uvedomia, že tí „bežní a maličkí“ nič väčšmi neznášajú a nič ich nevie viac nahnevať ako to, keď si niekto z pozície svojej osobitosti a inakosti robí väčšie nároky ako všetci ostatní, vraj úbohejší. Rôzni ľudia a skupiny majú teda rôzne pokušenia s rovnakými a podobnými následkami.
Kresťanstvo hovorí o pokore, odpúšťaní a živej a produktívnej láske aj k nepriateľom. Preto aj my máme byť na čo hrdí a nesmieme si my sami ničiť a intoxikovať tieto naše zdroje a pramene hrdosti a sebaúcty, lebo takto pochováme samých seba. A samozrejme, nepochopíme ani svoju hodnotu. Nechcem byť kuvikom a poslom zlých správ, ale som si istý, že je najvyšší čas spamätať sa a vrátiť sa z kratšej cesty, teda dať sa na pokánie.
KAJAJME SA A VERME EVANJELIU!

Vlado Gregor
::
Súvisiace články:
::
Vážený čitateľ,
ak vás zaujíma, čo pripravujeme, ak chcete získať publikácie z našej edície,
prihláste sa na odber e-mailového mesačníka:
podrobnejšie informácie.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Pravidlá diskusie v PriestorNete

1. Komentovať jednotlivé príspevky môže každý záujemca, a to pod svojím menom, značkou alebo anonymne.
2. Komentáre nesmú obsahovať vulgarizmy ani urážlivé a nemravné vyjadrenia, nesmie sa v nich propagovať násilie; zakázané sú aj ostatné neetické prejavy, napríklad nepodložené obvinenia. Komentár by mal byť zameraný na predmet príspevku a nie na osobu autora či redaktora.
3. Komentáre nesúladné s predchádzajúcim ustanovením, rovnako tak bezobsažné komentáre, nebudú publikované.
4. Diskusia je moderovaná – znamená to, že zverejnenie komentára nie je okamžité, ale závisí aj od časových možností redaktora. Redaktor má právo odmietnuť, čiže nepublikovať komentár aj bez udania dôvodu.
5. Odoslaním komentára jeho autor vyjadruje súhlas s týmito pravidlami.