tag:blogger.com,1999:blog-2838719740178697615.post5406146966391252304..comments2024-03-26T11:23:22.434+01:00Comments on PriestorNet: Učme sa z vlastného životaJán Maršálekhttp://www.blogger.com/profile/00487548788375247576noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-2838719740178697615.post-80643762557190577722015-08-18T22:10:32.638+02:002015-08-18T22:10:32.638+02:00Veľmi ma oslovilo, ako pán Duraj vysvetľuje pomäte...Veľmi ma oslovilo, ako pán Duraj vysvetľuje pomätenie jazykov, Babylonskú vežu... Mal by urobiť kurz pre kňazov.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2838719740178697615.post-26982048668815020892014-07-26T16:46:53.155+02:002014-07-26T16:46:53.155+02:00. Nezabúdajme ale,že takéto odchody neboli vždy z.... Nezabúdajme ale,že takéto odchody neboli vždy zapríčinené násilím, ale boli podmienené celkovou situáciou (ekonomickou, hospodárskou) vo svete, napr. pri veľkej hospodárskej kríze v 19. storočí. Títo ľudia nemali na výber, a možno práve kontinuita, či držanie sa istých morálnych zásad a hodnôt danú komunitu držalo pospolu, takže asi sa to nedá paušalizovať jednoznačne. Myslím si, že ak je človek naozaj verný svojim koreňom, správnej výchove či hodnotám, ani pri odchode do neznáma, nemusí uvedeným veciam podľahnúť. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2838719740178697615.post-88086509859215942302014-07-24T14:16:25.295+02:002014-07-24T14:16:25.295+02:00Vraciam sa k rozhovoru.
Zvlášť povšimnutiahodné sú...Vraciam sa k rozhovoru.<br />Zvlášť povšimnutiahodné sú podľa mňa slová o vykorenenosti, osamotenosti a nadbytočnosti ako kliatbe modernej doby.<br />Myslím, že prvotná je vykorenenosť. Z vykorenenosti človeka vyplýva jeho osamotenosť aj pocit nadbytočnosti. Ide o vykorenenosť mentálnu, sociálnu, kultúrnu i duchovnú. Čo ju spôsobuje? Zjednodušene, s nástupom priemyselnej revolúcie začali vznikať robotnícke kolónie, nové sídliská, mestské aglomerácie. Ľudia vo veľkom počte opúšťali rodisko, zanechávali dôverne známe prostredie (s jasnými pravidlami správania), zanechávali blízkych ľudí a následne neraz i vieru prevzatú od predkov a sťahovali sa do miest, kde vládla anonymita.<br />Odchod z domova (do neznáma) znamená narušenie sociálnych a kultúrnych väzieb, narušenie tradície a prerušenie kontinuity; na strane druhej anonymita prostredia vytvára v človeku ilúziu slobody bez kontroly a zodpovednosti, zvádza k amorálnosti.<br />Spoločenské zmeny v takej či onakej podobe sú nevyhnutné. Vyvstáva teda otázka, či sa tomu „vykoreňovaniu“ dalo vôbec zabrániť či predísť. Mohlo to prebiehať inak? Tvrdím, že mohlo. Mnohí boli z pôdy vytrhnutí nasilu, pôsobením vonkajších síl. Pri pohľade späť – na dejiny novoveku – si nemožno nevšimnúť zhubný vplyv protikresťanského (protikatolíckeho) ťaženia, bojovného ateizmu a sekularizmu. Pokusy o vybudovanie spoločnosti bez Boha znova a znova spôsobujú rozvrat v myslení aj konaní ľudí, napriek páčivým heslám o slobode, rovnosti a bratstve.<br />Vykorenený človek sa stáva ľahkou korisťou manipulátorov (tu odkazujem na prvú časť rozhovoru: http://www.priestornet.com/2014/07/ist-svojou-cestou.html), zvodcov a falošných prorokov. Pavel Duraj spomína súčasné prejavy vykorenenosti, odcudzenia: túlanie sa po svete, kozmopolitizmus, nestálosť, žoldnierstvo, podliehanie móde... (Žoldnieri napríklad do oddielov fanatických moslimov v Sýrii sú údajne verbovaní v západoeurópskych mestách, na miestach veľkého pohybu ľudí. Aké korene má človek, ktorý sa takto dá zverbovať, povedzme pred železničnou stanicou v Bruseli?!)<br />Žiaľ, väčšina je už natoľko dezorientovaná a „pokroková“ či „tolerantná“, že napríklad vysťahovalectvo ani nevníma ako vážny problém. Vykorenený človek nevie o svojej vykorenenosti!<br />JMhttp://www.priestornet.comnoreply@blogger.com