Encyklika Jána
Pavla II. Laborem exercens (O ľudskej
práci)
Kristína Ondrkálová |
Encyklika Jána Pavla II. Laborem exercens (O
ľudskej práci) bola vydaná 14. septembra 1981 na sviatok Povýšenia svätého kríža
pri príležitosti deväťdesiateho výročia sociálnej encykliky pápeža Leva XIII.
Rerum novarum. Vydanie encykliky bolo pôvodne naplánované na 15. mája 1981, ale
z dôvodu atentátu na Jána Pavla II. (13. mája) bol dokument zverejnený neskôr
(In: Košč, S. Katolícka sociálna náuka. Historický náčrt. Ružomberok: Verbum, 2011, 64).
Encyklika sa zaoberá ľudskou prácou a samotným človekom, ktorý ju
vykonáva. Vznikla ako odpoveď na jestvujúce
problémy vtedajšej spoločnosti a na nespravodlivé systémy, ktoré dehonestovali
ľudskú prácu, ako napr. nacizmus, komunizmus a kapitalizmus. Tieto systémy
upierali človeku jeho tvorivú účasť pri práci, neuznávali hodnotu ľudskej práce
a jeho základné požiadavky a už vôbec nejaké morálne a duchovné hodnoty práce.
Preto Cirkev musela k tomu zaujať postoj, poukázať na tieto krivdy a tiež
na pravé hodnoty práce dané človeku na počiatku sveta a zaznamenané v
knihe Genezis (Stanček, Ľ. Pastoračné dokumenty Jána Pavla II. Spišská
Kapitula: Kňazský seminár biskupa Jána Vojtaššáka, 2003, 35).
Pápež napísal encykliku Laborem exercens v
čase čoraz väčšej krízy komunistických režimov v strednej a východnej Európe.
Keďže sa Ján Pavol II. v tejto svojej encyklike zameral najmä na pracujúceho
človeka, encyklika nadobúda silný antropocentrický charakter, typický pre celú
náuku tohto pápeža (Košč, S. Katolícka sociálna náuka. Historický náčrt, s.
65).
Ján Pavol II. na začiatku encykliky nadväzuje
a poukazuje na sociálne encykliky svojich predchodcov, najmä Leva XIII.
(a jeho encykliku Rerum novarum), Pavla VI. (Populorum progressio),
ale aj Jána XXIII., čím chcel naznačiť, že problém práce patril od začiatku do
sociálneho učenia Cirkvi. V encyklike sa zameriava, ako sme už spomínali,
predovšetkým na samotného pracujúceho človeka a jeho dôstojnosť vo vzťahu
k práci.
V ďalších častiach encykliky rozoberá
najmä:
– Ľudskú prácu ako napĺňanie existencie
života človeka na zemi. Túto základnú pravdu nachádzame v Gn 1, 28: človek
stvorený na Boží obraz dostal od Boha Stvoriteľa príkaz, aby si podmanil Zem
a vládol nad ňou. Plnením tohto príkazu každá ľudská bytosť odzrkadľuje
činnosť samotného Boha (Ján Pavol II. Laborem exercens, s. 5).
– Objektívny a subjektívny rozmer
práce. Slová z Gn 1, 28 podľa Jána Pavla II. nepriamo hovoria o práci v objektívnom
zmysle. Zároveň tým istým spôsobom tieto slová hovoria o subjektívnom
rozmere ľudskej práce: „... základom definície hodnoty ľudskej práce nie je
v prvom rade druh vykonávanej činnosti, ale skutočnosť, že ten, kto ju
vykonáva, je osobou (subjektom práce).“ Preto podľa Jána Pavla II. posledným
cieľom akejkoľvek práce (aj tej najmonotónnejšej a najponižujúcejšej)
ostáva vždy sám človek (Ján Pavol II. Laborem exercens, s. 9).
– Konflikt medzi prácou a kapitálom
v období ideológií kapitalizmu a marxizmu. Marxistický program,
založený na filozofii Marxa a Engelsa, videl podľa Jána Pavla II.
v triednom boji jediný prostriedok na odstránenie nerovností a tried
samých. Oddelenie práce od kapitálu a postavenie kapitálu proti práci je
podľa pápeža „základný omyl ekonomizmu a praktického materializmu”,
v ktorom ide a aj v minulosti išlo predovšetkým o rozmnoženie
materiálnych bohatstiev a prostriedkov, pričom sa nedbalo na človeka,
ktorému mali tieto prostriedky slúžiť (Ján Pavol II. Laborem exercens, s. 15,
19).
– Práva pracujúcich. Podľa Jána Pavla
II. ich možno považovať za logický dôsledok povinnosti pracovať – napr. právo
na spravodlivú mzdu za vykonanú prácu, právo na rôzne sociálne opatrenia
zamestnancov spojené so zabezpečením života a zdravia pracujúcich, právo
na pravidelný odpočinok v týždni zahrňujúci aspoň nedeľu, právo na dlhší
odpočinok (dovolenku aspoň raz ročne), právo na dôchodok a zabezpečenie
v starobe, právo na bezpečné pracovné prostredie neohrozujúce zdravie
zamestnanca, právo na združovanie sa,
resp. vytváranie odborových zväzov (Ján Pavol II. Laborem exercens, s. 20,
25–27, 29).
– Otázku vytvorenia dôstojných pracovných
podmienok a možností práce aj pre osoby zdravotne znevýhodnené, poukázanie na
ich dôstojnosť.
– Otázku migrácie za prácou a otázku
nezamestnanosti (najmä u mladých).
– Prvky spirituality práce. Človek má
prácou aj odpočinkom napodobňovať Boha, veď sám Boh mu chcel ukázať svoju
stvoriteľskú činnosť v podobe práce a odpočinku. Vedomie, že ľudská
činnosť je účasťou na Božom diele má podľa koncilu prenikať aj do bežných,
každodenných prác (Ján Pavol II. Laborem
exercens, s. 31).
Encyklika Laborem exercens má svoje
opodstatnenie i v súčasnosti. Otázka dôstojnosti ľudskej osoby vo vzťahu
k práci, práva pracujúcich, otázka vytvorenia dôstojných pracovných
podmienok a možností aj pre osoby zdravotne znevýhodnené, otázka prednosti
práce pred kapitálom, či otázka nezamestnanosti – všetky sú vysoko aktuálne aj
dnes. Práca by nemala človeka degradovať, ale mala by mu pomáhať „stávať sa
viac človekom”.
Ján Pavol II.: „Človek je viac hoden preto,
čím je, než preto, čo má. Svojou prácou nielenže pretvára veci
a spoločnosť, ale aj zdokonaľuje seba samého: mnohému sa učí, rozvíja
svoje schopnosti, stáva sa otvorenejším a prekonáva sám seba.”
Kristína Ondrkálová
Zoznam použitej literatúry:
JÁN PAVOL II.
Laborem exercens. Dostupné na internete: kbs.sk.
KOŠČ, S.
Katolícka sociálna náuka. Historický náčrt. Ružomberok: Verbum, 2011. 143 s. ISBN
978-80-8084-800-2.
MARTIN, D. Katolícke sociálne učenie a ľudská práca.
Text kľúčovej prednášky arcibiskupa Diarmuida Martina z Dublinu na Villanovskej
univerzite 25. septembra 2006 na 25. výročie encykliky Laborem exercens. Dostupné na internete:
kapitula.sk.doc.
STANČEK, Ľ. Pastoračné dokumenty Jána Pavla
II. Spišská Kapitula: Kňazský seminár biskupa Jána Vojtaššáka, 2003. 268 s.
ISBN 978-80-9689-0941.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára
Pravidlá diskusie v PriestorNete
1. Komentovať jednotlivé príspevky môže každý záujemca, a to pod svojím menom, značkou alebo anonymne.
2. Komentáre nesmú obsahovať vulgarizmy ani urážlivé a nemravné vyjadrenia, nesmie sa v nich propagovať násilie; zakázané sú aj ostatné neetické prejavy, napríklad nepodložené obvinenia. Komentár by mal byť zameraný na predmet príspevku a nie na osobu autora či redaktora.
3. Komentáre nesúladné s predchádzajúcim ustanovením, rovnako tak bezobsažné komentáre, nebudú publikované.
4. Diskusia je moderovaná – znamená to, že zverejnenie komentára nie je okamžité, ale závisí aj od časových možností redaktora. Redaktor má právo odmietnuť, čiže nepublikovať komentár aj bez udania dôvodu.
5. Odoslaním komentára jeho autor vyjadruje súhlas s týmito pravidlami.