20. septembra 2016

Čo vedie k totalite

Vlado Gregor
Rozmýšľam často a dlhodobo, čo je podstatou totalitných systémov a pochopil som očividný fakt, že zabraňujú ľuďom snívať. Tie sny, zvlášť u mládeže, sú často naivné a v realite nefungujú, ale ak chceme snívaniu a ideálom zabrániť, ideme cestou totality, pestujeme hlúposť a tvoríme diktatúru. Toto sa v dejinách v tých najrôznejších formách opakuje. Počúvam správy, že sa kreujú a či generujú akési špeciálne súdy na posudzovanie a odsudzovanie extrémizmu. Napadajú mi pritom takzvané ľudové súdy z rokov päťdesiatych a to, že história sa opakuje, iba dekorácie sa menia.
Vždy som mal prudkú povahu, ale zároveň som mnohým pripadal trochu pomalý, ba až oneskorený. Možno poznáte tie rozprávky o hlúpom Janovi, Popolvárovi či Peciválovi. Ich zmysel je v tom, že ten kvázi lenivec a hlupák nakoniec zachráni svojich múdrych, šikovných, ale netrpezlivých, pochabých bratov.

Nikdy som nebol praktický a šikovný a možno to ma nútilo rozmýšľať nad otázkami existencie, nad nevyhnutnosťou nedokonalosti, nedostatku a povedzme si priamo: aj zla a nezaslúženého nešťastia. Len pred pár dňami sa otriasalo Taliansko – a rôzne otrasy a maléry zažívame denne, a tie psychické a vzťahové sú možno horšie ako prírodné a fyzické.
Filozofii som sa začal venovať na gymnáziu a najprv ma upútal Starý zákon. Učil som sa myslieť na Kazateľovi a Jóbovi a historické súvislosti a následnosti som skúmal v starých príbehoch a prorokoch. Je to paradox, že ma neoslovilo najprv jednoduché a stále moderné
evanjelium, ale práve tie zložité a hlboké príbehy z dávnych čias. Je to asi tým, že hĺbku Kristových definícií typu, že blahoslavenými sú ponižovaní a prenasledovaní, pochopí človek až vtedy, keď on sám je ponížený a prenasledovaný.
Akékoľvek zjednodušovanie a kategorizovanie nevyhnutne vedie k totalite. My môžeme mať radi chudobných a kritizovať bohatých, ale ak začneme zbožňovať akýsi nekritizovateľný proletariát a všetkých úspešných a šikovných dehonestovať, urážať, ošklbávať a občas posielať aj pod čiernu zem, nehovorme o svojom humanizme a lákavých, láskavých, ba až rajských cieľoch. Tieto tendencie sa vyskytujú v rôznych formách a produkoval ich nielen Stalin a Hitler, ale aj Kalvín a Mohamed, a asi nie je náhoda, že tieto smery sa spojili proti tomu vraj príliš realistickému a špekulujúcemu katolicizmu.
Ide o to, milí moji, že moslimovia nie sú v súčasnosti ochotní prijať naše právo, normy a zvyky a podľa všetkého ani ochotní nebudú. To znamená, že spolužitie s nimi nemôže fungovať, ani pri tej najväčšej láske k blížnemu. My sme to v Európe, Ázii a Afrike skúšali na rozdiel od anglosaskej i Latinskej Ameriky 1 400 rokov a preto nech nám tieto menej skúsené civilizácie nedávajú rady, čo máme robiť a ako sa máme správať.
Bol by som veľmi rád, keby som sa v tomto mýlil a keby si tie abrahámovské náboženstvá našli k sebe cestu a keby konečne pochopili, čo je a ako vzniká zbytočné násilie, diktatúra a totalita.
KYRIE ELEISON: PANE, ZMILUJ SA.
::

Vážený čitateľ,
váš názor nás zaujíma – pomôžte nám skvalitniť túto stránku: redakčný dotazník.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Pravidlá diskusie v PriestorNete

1. Komentovať jednotlivé príspevky môže každý záujemca, a to pod svojím menom, značkou alebo anonymne.
2. Komentáre nesmú obsahovať vulgarizmy ani urážlivé a nemravné vyjadrenia, nesmie sa v nich propagovať násilie; zakázané sú aj ostatné neetické prejavy, napríklad nepodložené obvinenia. Komentár by mal byť zameraný na predmet príspevku a nie na osobu autora či redaktora.
3. Komentáre nesúladné s predchádzajúcim ustanovením, rovnako tak bezobsažné komentáre, nebudú publikované.
4. Diskusia je moderovaná – znamená to, že zverejnenie komentára nie je okamžité, ale závisí aj od časových možností redaktora. Redaktor má právo odmietnuť, čiže nepublikovať komentár aj bez udania dôvodu.
5. Odoslaním komentára jeho autor vyjadruje súhlas s týmito pravidlami.