27. januára 2017

Nepriťahujme Boží trest

Vlado Gregor
Veľa sa v Biblii, hlavne v Novom zákone, hovorí o milosrdenstve, ale veľa aj o hriechu, jeho druhoch a nenapraviteľných následkoch, a tiež o dôležitosti pokory a pokánia. Ježiš, pred ktorým sa má skloniť každé koleno a ktorému jedinému z ľudí sa máme klaňať, je prísny a jednoznačný vo svojich morálnych zásadách a odsudzovaní pýchy a konkrétnych nespravodlivostí. Ak sa však stretne hoci aj s trochou ľútosti, hovorí o milosrdenstve a odpustení. Všimnite si, že napriek niekedy tvrdým slovám nikoho nepreklínal a nevylučoval, dokonca ani Judáša. Ešte aj Herodesa nazval iba líškou a jedine farizejov synmi diabla, ale tí už boli priveľmi drzí, namyslení a dotieraví.
Cirkev po Kristovi sa možno aj v záujme zachovania svojej existencie stávala prísnejšou, hierarchickejšou, organizovanejšou a aj trestajúcou. V histórii sa totiž vždy vyskytovali trochu popletené a horúce hlavy, ktoré z nadšenia pre svoju čerstvo poznanú pravdu boli ochotní ísť aj cez mŕtvoly. Zažili sme to aj my, deti dvadsiateho storočia, a zdá sa, že tieto tendencie nevymreli.

Každému chodcovi a či šoférovi sa asi stalo, že nebol problém prejsť na červenú. Môžu nastať situácie, keď je to nevyhnutné. Ale nemôžeme dávať do dopravných predpisov, že rešpektovať semafory nie je bezpodmienečne dôležité. Aj vzťahy medzi rôznymi ľuďmi a partnermi sa často dejú neplánovane, nezodpovedne a krížom-krážom. Iste netreba veľa inteligencie nato, aby sme to chápali – ale nemali by sme mať tú drzosť tvrdiť, že sme stvorení absolútne zlí a neovládateľní: takže robme si, čo chceme, aj tak sa nám všetkým prepáči a odpustí. Ani žiadna svetská inštitúcia nemá tú neslušnosť a drzosť tvrdiť, že kradnúť je zakázané, ale občas to poteší... V náboženskej inštitúcii by sa takéto a podobné postoje nemali vyskytovať vôbec.
Ateistický, ale aj nerealistický a násilný marxizmus sa márne pokúšal svoje ciele a diktáty presadiť násilím, zmeniť ľudskú prirodzenosť predpismi a popravami. Neomarxizmus používa sofistikovanejšie metódy. Takzvaná frankfurtská škola sa dala na „pochod inštitúciami“, ktoré plánuje rozbiť a rozožrať zvnútra. Veľmi rafinovane kalí a múti vodu v najzákladnejších medziľudských vzťahoch, ktoré spochybňuje a tým berie ľuďom oprávnenú oporu a podporu u tých najbližších. Ak sa spoločnosť takto atomizuje a individualizuje, logicky sa stáva ľahko ovládateľnou. Manipulátori si akosi neuvedomujú, že si sami podrezávajú pod sebou konár a že žijú a prosperujú práve vďaka tým ešte stále dobrým a poctivým, ktorí na nich robia a napriek ich znechucovaniu držia ľudskú spoločnosť pokope.
Ak si to zodpovední neuvedomujú a vďaka svojej sile a prefíkanosti bohapusto ľudí klamú a využívajú, ich pád bude naozaj veľký. Božie milosrdenstvo nám hovorí, že všetky hriechy sú odpustiteľné, okrem úmyselného konania zla, zámernej nepoučiteľnosti a vedomého pestovania pýchy a opovážlivosti.
Nepľujte do nebies a ani na svojich blízkych, drahí moji. Slina padne na vaše hlavy a odpustené bude len tým opľuvaným a ukrivdeným. Nie vám, bezstarostným a nezodpovedným pastierom, ktorí vedeli a mohli robiť dobre, ale v rámci alibizmu a vlastnej pohodlnosti tak úmyselne nerobili! Je to naša preveľká vina, ktorá sa tiahne dejinami a naozaj priťahuje Boží trest.
NOSTRA CULPA, NOSTRA CULPA, NOSTRA MAXIMA CULPA!
::

Vážený čitateľ,
ak vás zaujíma, čo pripravujeme, ak chcete získať publikácie z našej edície,
prihláste sa na odber e-mailového mesačníka:
podrobnejšie informácie.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Pravidlá diskusie v PriestorNete

1. Komentovať jednotlivé príspevky môže každý záujemca, a to pod svojím menom, značkou alebo anonymne.
2. Komentáre nesmú obsahovať vulgarizmy ani urážlivé a nemravné vyjadrenia, nesmie sa v nich propagovať násilie; zakázané sú aj ostatné neetické prejavy, napríklad nepodložené obvinenia. Komentár by mal byť zameraný na predmet príspevku a nie na osobu autora či redaktora.
3. Komentáre nesúladné s predchádzajúcim ustanovením, rovnako tak bezobsažné komentáre, nebudú publikované.
4. Diskusia je moderovaná – znamená to, že zverejnenie komentára nie je okamžité, ale závisí aj od časových možností redaktora. Redaktor má právo odmietnuť, čiže nepublikovať komentár aj bez udania dôvodu.
5. Odoslaním komentára jeho autor vyjadruje súhlas s týmito pravidlami.