ZÁPISNÍK (20/2020)
Realita dneška je neradostná a nič na tom
nemení ani technický pokrok a hospodárska prosperita časti ľudstva.
Niektorí myslitelia konštatujú, komentujúc súčasnú krízu, že po stredoveku
neprišiel novovek, ale temnovek. Vedecko-technický pokrok nebol zosúladený
s duchovnými potrebami človeka, ba zdá sa, že ide proti nim. Vzniká
nezdravé napätie a hodnotový zmätok. Prorokov, mysliteľov, kňazov
a kazateľov nahradili „odborníci“, ktorí síce – ako to múdro vyjadril
František Xaver Šalda – vedia, ale nevidia, súc v zajatí materialistickej
krátkozrakosti. Takíto odborníci nemajú zmysel pre jednotiaci celostný pohľad,
pre živú syntézu a obzor viery, prejavuje sa u nich „modloslužba
faktickosti“. Pestujú vedu, ktorá nemôže dať ľuďom to, čo najviac potrebujú,
teda mravný príklad a vzor: „Človek nežije a nemôže žiť
z formuliek, z litier, z cifier ani z ničoho iného
nakopeného výlučne materiálnym poznaním. To všetko sú len podmienky, ktoré
musia byť oživené duchom a ním premenené v mravnú a tvorivú
energiu“ (František Xaver Šalda: O umení, kultúre a spoločnosti).
Prečítajte si: F. X. Šalda – výňatky z diela
::
Konzumná spoločnosť nevenuje dostatočnú
pozornosť exaktne síce nezmerateľným, no predsa nadovšetko dôležitým kultúrnym
a etickým hodnotám. Alebo vymýšľa akési nové hodnoty, ktoré sa však skôr
či neskôr ukážu ako falošné. Takzvané odborné riešenia sú ako záplaty narýchlo
našité na bujnejúce problémy – neliečia, iba zakrývajú. Prispieva k tomu
virtuálna realita, vytvorená v priestore internetu, ktorá môže byť veľmi
klamlivým zrkadlom, nehovoriac o šírení závislosti na iluzórnych
predstavách a kontaktoch.
::
Výrazným krízovým znakom je neistota,
vyplývajúca zo zahmlievania základných pojmov a právd. Pat Buchanan hovorí
o chýbajúcej morálnej istote, ktorá by ľudí viedla k jasným
rozhodnutiam a občianskej odvahe. Väčšina sa bojí – napriek proklamovanej
slobode slova – vyjadriť otvorene svoj názor. Kombinácia ekonomických
a politických tlakov vedie jedinca do neslobodného postavenia – je to
nesloboda paradoxná, paradoxná svojou hybridnosťou, dvojtvárnosťou.
::
Buchanan hovorí aj o „mravnej hnilobe“,
rozkladajúcej euroamerickú civilizáciu. Neustále obviňovanie – politicky
motivované a účelové – z rasizmu, homofóbie, fanatizmu či extrémizmu
spôsobilo ujmu tradičnému hodnotovému poriadku. Zdravý rozum ustupuje takzvanej
politickej korektnosti, normálnosť ustupuje nenormálnosti. Najviac je tým
postihnutá nová generácia, ktorá už vyrástla v atmosfére zvrátených
predstáv – všade sa stretáva s obscénnosťou, hrubosťou, pornografiou,
a nič iné prakticky nepozná.
::
Mnohé zvrátené tézy sa stali súčasťou štátnej
politiky, boli zapracované do zákonov a ich propagátori tvrdia, že už
nemôžu byť vzaté späť, lebo by šlo o porušenie ľudských práv. Ide vskutku
o trúfalý experiment: „To, čo skúšame, je naozaj smelé. Západný človek sa
rozhodol, rovnako ako Lucifer a Adam, neposlúchať Boha a myslí si, že
sa sám sebe môže stať Bohom a že to zostane bez následkov. Západný človek
zavrhnutím kresťanstva hovorí: Prostredníctvom lekárskej a biologickej
vedy sme sa naučili, ako zachraňovať život, ako predlžovať život, ako ho
vytvárať a klonovať... Naša globalizovaná ekonomika sľubuje blahobyt
všetkým prostredníctvom voľného trhu a slobodného obchodu. Globálna
demokracia nám prinesie svetový mier... Boh bol dobrým letovým inštruktorom,
dnes ho už však nepotrebujeme. My preberáme riadenie...“ (Patrick J. Buchanan: Smrť
Západu).
Recenzia knihy Pata Buchanana: Pochod smrti
Ján Maršálek
::
Predchádzajúci: ZÁPISNÍK (18–19/2020)
::
Vážený čitateľ,
ak chcete získať publikácie z našej edície,
ako aj exkluzívne informácie o našom portáli,
prihláste sa na odber e-mailového mesačníka:
PriestorNet – niečo navyše!
ak chcete získať publikácie z našej edície,
ako aj exkluzívne informácie o našom portáli,
prihláste sa na odber e-mailového mesačníka:
PriestorNet – niečo navyše!
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára
Pravidlá diskusie v PriestorNete
1. Komentovať jednotlivé príspevky môže každý záujemca, a to pod svojím menom, značkou alebo anonymne.
2. Komentáre nesmú obsahovať vulgarizmy ani urážlivé a nemravné vyjadrenia, nesmie sa v nich propagovať násilie; zakázané sú aj ostatné neetické prejavy, napríklad nepodložené obvinenia. Komentár by mal byť zameraný na predmet príspevku a nie na osobu autora či redaktora.
3. Komentáre nesúladné s predchádzajúcim ustanovením, rovnako tak bezobsažné komentáre, nebudú publikované.
4. Diskusia je moderovaná – znamená to, že zverejnenie komentára nie je okamžité, ale závisí aj od časových možností redaktora. Redaktor má právo odmietnuť, čiže nepublikovať komentár aj bez udania dôvodu.
5. Odoslaním komentára jeho autor vyjadruje súhlas s týmito pravidlami.