29. septembra 2016

Čo je božské

V knihe s názvom Úvod do kresťanstva od Josepha Ratzingera – Benedikta XVI. nachádzame výrok, prevzatý z Hölderlina, nad ktorým sa hodno zamyslieť: „Nebyť ohraničený najväčším, dať sa ohraničiť najmenším, to je božské.“
Sú to slová, ktoré vynikajúco vystihujú podstatu kresťanstva a kresťanský pohľad na Boha: Všemohúci sa znižuje k ľuďom, Najvyššiemu záleží na každej duši. Ten, kto si vystačí sám, hľadá spojencov, preto stvoril svet a človeka na svoj obraz. Boh nie je len neosobný Princíp, Boh je Láska – činorodá, dávajúca život.

Dobrovoľne sa obmedziť, uskromniť, niečoho sa zriecť, nezneužívať svoju moc a slobodu, byť veľkorysý v pokore, to je božské. Z tohto pohľadu dobre vidno charakter svätosti. Skutočná veľkosť sa prejavuje v malom, Boh koná v tichosti, pôsobí skrze maličkých a slabých. Ako píše svätý Pavol (2 Kor 12, 9): „Sila sa dokonale prejavuje v slabosti.“
Ján Maršálek
::
Prečítajte si: O láske trochu inak.
::

Ste priaznivcom PriestorNetu? Chcete byť vopred a exkluzívne informovaní (formou e-mailového mesačníka) o tom, čo súvisí s ďalším rozvojom portálu? Tak neváhajte a napíšte na adresu redakcia@priestornet.com, pričom stačí do predmetu správy uviesť heslo „Klub“.

17 komentárov:

  1. Anonymný29.9.16

    Napadla ma prízemná otázka:Prečo tvorivá iniciatíva vesmíru - Boh sa rozhodla tvoriť? A nenašiel som žiadnu vhodnú odpoveď prečo by to mal urobiť, ale jednu som našiel. Som zvedavý či sa bude zhodovať aj s vašimi prípadnými odpoveďami. Ja vás neskúšam, len špekulujem.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Táto otázka mi nepripadá prízemná, práve naopak. Samozrejme, nevidíme do tajomstva stvorenia, ale máme rozum a právo i povinnosť klásť otázky a hľadať pravdu.
      Nechcem, aby to vyznelo banálne či klišéovito, treba tu však spomenúť slovo LÁSKA – v tom podstatnom, kresťanskom zmysle, podľa ktorého láska je základným princípom bytia. Veď aký dôvod a vôbec možnosť „tvoriť“ by mala hmota? Z tohto hľadiska považujem materializmus za ničotný, lebo tam, kde niet vôle, niet ani činu – a hmota žiadnu vôľu nemá... Boh ako osoba má vôľu, má pozitívnu vôľu (Boh je láska – ako píše Ján Evanjelista), má vôľu tvoriť. Vďaka tomu sme, vďaka tomu je svet.

      Odstrániť
    2. Anonymný29.9.16

      Otázka nebola o tom čo je Boh? A tá odpoveď evanjelistu sa mi tiež zdá nenáležitá, lebo by to znamenalo, že by tvoril z lásky k hmote, ktorú práve vytvoril. Tiež sa natíska otázka - tvoril preto, lebo niečo potreboval? Ja si myslím, že nie. Tak prečo? Odpoveď, je to božie tajomstvo je vyhýbavá odpoveď, neuspokojí. Uvažujme ďalej.

      Odstrániť
    3. Anonymný29.9.16

      " má vôľu tvoriť." Ale prečo? Odpovedať na otázku prečo? je vraj parketa pre náboženstvá.

      Odstrániť
    4. Keď Boh stvoril človeka, nestvoril len hmotu...

      Súhlasím, uvažujme ďalej: preto očakávam vašu odpoveď, aby sme mohli pokročiť.

      Odstrániť
    5. Anonymný29.9.16

      Ja si myslím, že bol zvedavý.

      Odstrániť
    6. To môžem brať len ako vtip.

      Odstrániť
    7. Anonymný29.9.16

      Že bol zvedavý ako je to byť atómom .....a to nie je už vtip.

      Odstrániť
  2. Anonymný1.10.16

    Veľmi dobrá a hodnotná úvaha p. Maršálka. Pravdivá.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Anonymný2.10.16

      Ale je tu veriacimi nezodpovedaná otázka, prečo Boh tvoril?
      Pokladáte ju za nepodstatnú, tak ako ja?

      Odstrániť
    2. Odpoveď na vašu otázku je predsa - úplne jasne - vyjadrená v samotnom článku. Len si ho treba pozorne prečítať.

      Mňa zaujíma, ako došlo k tomu, že sa NEVERIACI pýta, prečo Boh tvoril.

      Odstrániť
    3. Anonymný3.10.16

      Práveže pri pozornom čítaní článku ma napadla tá, v článku neozrejmenená otázka, prečo to robil, prečo by sa mal znižovať k tomu čo vytvoril? Že by sa osobný Boh zamiloval do toho čo vytvoril? Sú to zaujímavé myšlienkové konštrukcie, na ktorých sú založené náboženské učenia. A keď zisťujem ako to má rozumovo zvládnuté veriaci - mlčí, alebo stavia do polohy hlupáka, pýtajúceho sa. Moja otázka z vašej strany ostala stále jasne nezodpovedaná.

      Odstrániť
    4. Na pochopenie obsahu článku je zjavne potrebná istá dávka pokory.

      Odstrániť
    5. Anonymný3.10.16

      Že by pre čítanie nejakého textu bola potrebná pokora, no to som ešte väčší nezmysel nečítal, ani nepočul. Možnože sa takto komunikuje s veriacimi v kostoloch, ja tam ale nechodím.

      Odstrániť
    6. Je veľký rozdiel medzi čítaním a pochopením. Veru, na POCHOPENIE je potrebná pokora.

      PS:
      Ak do kostola nechodíte, je to len na vašu škodu.

      Odstrániť
  3. Anonymný4.10.16

    A ešte k tej mojej, vami nezodpovedanej otázke, keď už teológovia a veriaci čo-to o tvorcovi vesmíru vedia - vedia kto to je, aké má vlastnosti, (miluje nás) čo si želá, ako nás bude trestať, ako odmeňovať, čo všetko má pre nás pripravené (hlavne po smrti), že by nevedeli jednoznačne odpovedať na moju banálnu otázku? S pokorou čakám na zmysluplnú odpoveď.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Anonymný4.10.16

    Ešte k vašej prvej odpovedi J.M.Nemáte pravdu v tom, že hmota nemá vôľu. Dovolím si tvrdiť, že všetky hmotné živé tvory majú vedomie a vôľu,tak ako vy a ja.

    OdpovedaťOdstrániť

Pravidlá diskusie v PriestorNete

1. Komentovať jednotlivé príspevky môže každý záujemca, a to pod svojím menom, značkou alebo anonymne.
2. Komentáre nesmú obsahovať vulgarizmy ani urážlivé a nemravné vyjadrenia, nesmie sa v nich propagovať násilie; zakázané sú aj ostatné neetické prejavy, napríklad nepodložené obvinenia. Komentár by mal byť zameraný na predmet príspevku a nie na osobu autora či redaktora.
3. Komentáre nesúladné s predchádzajúcim ustanovením, rovnako tak bezobsažné komentáre, nebudú publikované.
4. Diskusia je moderovaná – znamená to, že zverejnenie komentára nie je okamžité, ale závisí aj od časových možností redaktora. Redaktor má právo odmietnuť, čiže nepublikovať komentár aj bez udania dôvodu.
5. Odoslaním komentára jeho autor vyjadruje súhlas s týmito pravidlami.