- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Odporúčaný článok: Človek ako boh (peklo na zemi) - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

8. júla 2019

Chceme zrádzať sami seba?

Vlado Gregor

Milí moji, ja viem, že píšem ostro, ale nemôžem písať ináč, keď mám pred očami Cirkev, ktorá sa rúca a boria ju nie jej nepriatelia, ale sami veriaci, ktorí si pred týmto obrazom úmyselne zakrývajú oči. O čo iné tu ide, ak nie o hriech proti evidentnej pravde, proti Duchu Svätému, ktorý sa neodpúšťa ani v tomto veku, ani v budúcom?
Naši vlastní predstavitelia chcú z Cirkvi robiť sociálnu, charitatívnu a dokonca politickú inštitúciu. Popierajú stáročné a tisícročné skúsenosti, zmysel modlitby a Božej milosti v každom jednotlivcovi osobitne a v dejinách ako celku. U nás, ktorí sa toho hrozíme, nejde o nejakú nepraktickú mystiku a o kašľanie na konkrétne potreby ľudí. Tu ide o to, že sa chudobným, trpiacim, chorým, utláčaným a bezohľadne urážaným berie aj tá posledná nádej, berie sa im dôvod na vieru v Božiu Prozreteľnosť.

Stále sa hovorí o tom, aké je všetko relatívne, akí musíme byť opatrní, aby sme sa nikoho ani náhodou nedotkli. Ale kde sa stratila úcta k pravde, moji milovaní? Stále tu funguje ono večné a neustále pokušenie stavať sa do roly neomylných znalcov dobra a zla. Tvrdíme, že naše sily sú dostatočné, aby sme odstránili nerovnosť, zúfalstvo, omyly a krivdy, ktoré nepretržite vznikajú a nevyhnutne sa generujú v každej ľudskej spoločnosti. Aj v tej možno najdokonalejšej, alebo takej, ktorá je o tom pevne presvedčená.
Bol som nedávno na prednáške katolíckeho mnícha. Zaznelo v nej veľa pekných a hlbokých myšlienok o tom, ako cez vďačnosť smerovať k šťastiu, ako byť konečne a absolútne happy. Ale je práve toto naším pozemským cieľom a určením? Náš Zakladateľ a Spasiteľ nám multiplikuje, že chudobných a nešťastných vždy budeme mať medzi sebou, že utrpenie a nezaslúžené prenasledovanie má zmysel a že práve ono je spásou pre ľudí a záchranou pre svet.
Áno, musíme mať úctu k iným smerovaniam, náboženstvám, ba aj k protikladným ideológiám. Ale kde sa stratila úcta ku Kristovi a jeho výkupnej obete? Z celej prednášky vysokovzdelaného mnícha pre bežného veriaceho vyplynulo, že najlepšie je byť ateistom a jogínom zároveň, lebo takíto ľudia sú najhlbší a najtolerantnejší.
My sme už, počnúc posledným koncilom, prišli až k tomu, že sa pomaly, ale isto hanbíme a ospravedlňujeme aj za to, že vôbec ešte existujeme. Dávame si na čelo kresliť posvätné znaky od hinduistických kňažiek, ktoré zbožňujú samospásu prostredníctvom vyhovenia vlastnému telu, ktoré hlásajú kastovníctvo a nezmyselnosť utrpenia a obety. Bozkávame Korán – a pri tejto scénke mi napadá len jedno, a to slová Ježiša adresované Judášovi v Getsemany: „Priateľu, bozkom zrádzaš Syna človeka?“ 
Znovu si teda začnime vážiť svoje korene a históriu a prosme o odpustenie a o pomoc Ježiša a jeho Matku, Pomocnicu kresťanov, na ktorej sviatok píšem túto tak trochu zúfalú, ale zároveň nádejnú úvahu.
DUM SPIRO SPERO!  KÝM DÝCHAM, DÚFAM!
(Matka ustavičnej pomoci 2019)

Vlado Gregor
::
Súvisiaci článok:
::
Vážený čitateľ,
ak chcete získať publikácie z našej edície,
ako aj exkluzívne informácie o našom portáli,
prihláste sa na odber e-mailového mesačníka:
PriestorNet – niečo navyše!

11 komentárov:

  1. Anonymný8.7.19

    Vdaka za pravdivu, hlboku a mudru uvahu. Autor mi hovori z duse aj ked som na prednaske stareho cudneho mnicha nebol. Ludovit

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Karol Dučák9.7.19

    Vlado Gregor, nehnevajte sa, ale musím Vám rovno napísať, že Váš článok obsahuje bohapusté klamstvá. Dokončujem niekoľko rozpísaných článkov pre PriestorNet i Fatym, takže Vám nemôžem dať ucelenú odpoveď na Váš článok, preto svoju odpoveď rozdelím na niekoľko častí. Ak by ste napísali, že Katolícka cirkev sa borí s vážnymi problémami, súhlasil by som s Vami, lenže ak napíšete, že máte „pred očami Cirkev, ktorá sa rúca“, musím konštatovať, že klamete. Vy ste ako tí notorickí kritici Cirkvi, ktorí zámerne vyberajú len to zlé, ale nehovoria o tom dobrom, čo sa v Katolíckej cirkvi deje. Uvádzam link na jeden článok, ktorý hovorí o masovej účasti veriacich na Cyrilo-metodskej púti v Nitre: https://svetkrestanstva.postoj.sk/45065/tisicky-veriacich-sa-zisli-v-nitre-na-cyrilo-metodskej-puti
    O pár dní bude publikovaný v tomto časopise môj článok, v ktorom okrem iného opisujem eucharistický sprievod ulicami Vranova nad Topľou vo štvrtok 20.6.2019, na sviatok Najsvätejšieho Kristovho Tela a Krvi. Ja som sa ho osobne zúčastnil a hodný kúsok som niesol kríž na čele sprievodu. Takéto sprievody sa konali po celom Slovensku.
    Aj v nedeľu 23.6.2019 sa konali eucharistické sprievody v niektorých slovenských mestách. Dva z nich vysielala priamym prenosom Slovenská televízia na prvom programe STV1. Prvý bol odvysielaný z Močenka, druhý z metropoly Bratislava, ktorého sa zúčastnili tisíce ľudí.
    Môžem teda ubezpečiť, že minimálne na Slovensku naďalej pretrváva nezničiteľná tradícia eucharistických sprievodov, ktorú sa už nikdy nikomu nepodarí odstrániť. Ja nebudem kydať špinu na Cirkev, ktorá je mi taká drahá. Práve v tejto dobe, keď je vystavená takým zničujúcim útokom zvonku, jej nebudem podkopávať nohy zvnútra. Namiesto toho robím konkrétne kroky, aby som posilnil jej zdravé jadro. Nedávno sa objavila na internete petícia, ktorá dokazuje, že zdravé jadro v Katolíckej cirkvi pretrvalo: https://pokani.cz/vyznani-pravd/
    Ja a moja manželka sme túto petíciu už podpísali. Nevidím tam však podpis Vás, pán Gregor, ani podpis pána Košíka. Tak sa pýtam, páni: nebolo by lepšie, keby ste namiesto špinenia do vlastného radšej podporili svojím podpisom zdravé jadro Katolíckej cirkvi?
    Lebo sama kritika bez navrhnutia riešenia je na dve veci: na figu a nanič.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Anonymný9.7.19

    Legendy hovoria, ze stredoveki zbojnici brali bohatym, aby davali chudobnym, faktom je, ze ti dnesni beru chudobnym, aby bohati mali este viac ludovit

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Karol Dučák9.7.19

    Ak chce niekto urobiť niečo konkrétne na obhajobu pravej katolíckej viery, môže urobiť ďalší konkrétny krok - podpísať nasledovnú petíciu na podporu pravoverného katolíckeho biskupa: https://lifepetitions.com/petition/support-catholic-bishop-who-is-calling-for-a-boycott-on-lgbt-pride-events
    S podrobnosťami sa môže každý záujemca zoznámiť z nasledujúceho článku: http://www.duseahvezdy.cz/2019/07/08/biskup-tobin-o-gay-pride/#more-23966

    OdpovedaťOdstrániť
  5. „Církev se musí předně co nejrychleji pokorně obrátit k Bohu, aby jí vrátil bezpečí víry. Nezastírejme si, že jsme zvlažnělí a vyhaslí a podléháme názorům, které v celku společnosti převládly. Nevylhávejme se a přiznejme, že v Evropě kopírujeme rozpad okolní společnosti. Po tomto začátku musíme začít znovu stavět jako v době, kdy křesťanství prožívalo své bolestiplné dětství. Musíme evangelizovat vhod i nevhod, podstupovat trpělivě nekonečné apologetické vysvětlování a podávat vzor, svědectví až k martyrismu.“

    (Mons. Petr Piťha v prednáške Ako liberalizmus zabil pravdu)

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Karol Dučák10.7.19

    Vlado Gregor, som rozptýlený na množstvo rôznych aktivít a nestíham dať dokopy ucelenú odpoveď na Váš článok. Preto to robím tak útržkovite, po kúskoch. Tentoraz začnem od konca. Píšete: „Znovu si teda začnime vážiť svoje korene a históriu a prosme o odpustenie a o pomoc Ježiša a jeho Matku, Pomocnicu kresťanov, na ktorej sviatok píšem túto tak trochu zúfalú, ale zároveň nádejnú úvahu.“
    Nuž, nech je mi odpustené, dám Vám zákerné otázky: modlite sa ruženec? Ako často?
    Aby som bol spravodlivý, ani ja sa každý deň nemodlím ruženec, ale v poslednej dobe sa spolu s manželkou modlíme už 29. deň Novénu k Panne Márii z Pompejí. Ide o každodennú modlitbu všetkých troch častí ruženca, teda radostného, bolestného i slávnostného, po dobu 54 dní, a k tomu ešte predpísané krátke modlitby po každej časti ruženca.
    Nechcem však seba dávať za vzor. Viackrát sa mi v minulosti stalo, že mi vyčistila žalúdok moja manželka. Keď sa ma pýtala, či som sa už modlil, neraz som jej odvetil, že chcem dopísať článok pre nejaký katolícky časopis a nestihol som. Vtedy mi manželka povie: „Raz budeš stáť pre večným Sudcom a on sa ťa nebude pýtať, koľko článkov si napísal do katolíckych médií, ale koľkokrát si sa modlil, koľkokrát si bol na svätej omši a ako často si pristupoval k sviatostiam.“
    Tým ma odzbrojí a ja v takých prípadoch musím zahanbene povedať: „Máš pravdu, najdrahšia. Ako vždy.“
    Všetci máme rezervy. Aj Vy, aj ja. Nuž, nehľadajme vinu na pápežovi, biskupoch, kňazoch. Zaiste nie sú dokonalí. Ani pápež, ani biskupi, ani kňazi. Veľmi sa mi páčila kázeň biskupa Stolárika, s ktorým sa osobne poznám, keď celebroval jednu svätú omšu vo Vranove nad Topľou. Vtedy sa vyjadril v tom zmysle, že my, katolíci, nie sme dokonalí, ale dokonalá je naša Katolícka cirkev, pretože je to dielo Boha.
    Lenže ak by každý katolík začal najprv od seba samého, ak by sa aspoň každý tretí katolík modlil každý deň ruženec, nemuseli by ste, pán Gregor, napísať ten Váš článok. Z jedného jediného dôvodu. Katolícka cirkev by žiarila ako oslnivý maják a nebol by dôvod vznášať nejaké ostré kritiky na jej adresu.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Argumentáciu ad hominem nepovažujem za zmysluplnú – nevedie k cieľu, ktorým je poznanie pravdy. Nemá zmysel posúvať polemiku do osobnej roviny.
      Ak vzájomne predpokladáme dobrý úmysel a chceme dospieť k správnemu riešeniu, tak sa treba zamerať na príčiny rozdielneho chápania, treba v zrkadle reality vecne a racionálne prehodnotiť názory oponenta i názory vlastné. Inak sa nepohneme.

      Odstrániť
  7. Anonymný11.7.19

    To je pre dnesnych krestanov spravna uloha po 40 rokoch socializmu a 30 rokoch demokracie jedina cesta budovat liberalnu dumokraciu? Ludovit

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Karol Dučák11.7.19

      Ľudovít, je medzi autormi, píšucimi do tohto časopisu niekto, kto považuje za správnu úlohu budovať liberálnu dumokraciu? Ja takého nepoznám.

      Odstrániť
    2. Dovoľte mi trochu odľahčiť túto diskusiu. Dvakrát tu bolo použitá skomolenina „dumokracia“ (zrejme preklep). Keby sme sa trochu pohrali s významom tohto „nového“ slova, mohli by sme povedať, že ide o vládu dumy, dumania, premýšľania, teda vládu rozumu, alebo vládu múdrosti... Možno by to bolo lepšie: dumokracia namiesto demokracie.

      Odstrániť
  8. Anonymný12.7.19

    Vdaka za nazor, skor som tuto otazku polozil ako namet na zamyslenie k sucasnym postojom tych, ktori sa pokladaju za vodcov krestanov v politike a krestanom aku vlastne spolocnost vytvaraju. Nemozeme mat na vsetko rovnake nazory, ale odhodit vsetky postoje, ku ktorym nas viera formovala a stat sa budovatelmi sveta bez hodnot si myslim ze je chybne. Mozno mam niekedy vacsie obavy ale zda sa mi, ze nasa spolocnost nejde dobrym smerom, a my ktestania sme z procesu jej formovania vyradeni. Ludovit

    OdpovedaťOdstrániť

Pravidlá diskusie v PriestorNete

1. Komentovať jednotlivé príspevky môže každý záujemca, a to pod svojím menom, značkou alebo anonymne.
2. Komentáre nesmú obsahovať vulgarizmy ani urážlivé a nemravné vyjadrenia, nesmie sa v nich propagovať násilie; zakázané sú aj ostatné neetické prejavy, napríklad nepodložené obvinenia. Komentár by mal byť zameraný na predmet príspevku a nie na osobu autora či redaktora.
3. Komentáre nesúladné s predchádzajúcim ustanovením, rovnako tak bezobsažné komentáre, nebudú publikované.
4. Diskusia je moderovaná – znamená to, že zverejnenie komentára nie je okamžité, ale závisí aj od časových možností redaktora. Redaktor má právo odmietnuť, čiže nepublikovať komentár aj bez udania dôvodu.
5. Odoslaním komentára jeho autor vyjadruje súhlas s týmito pravidlami.