ZÁPISNÍK (5/2023)
Pomýlené predstavy o pokroku priviedli západný svet k názoru, že základom šťastného života a spoločenskej prosperity je ekonomika. Pat Buchanan píše o „blude ekonomizmu“, ktorému podľahli verejní činitelia, politici i obyčajní ľudia. Tento blud nám nahovára, že človek je „ekonomické zviera“, že slobodný obchod, voľný trh a minimálne zásahy štátu do chodu ekonomiky sú zárukou blahobytu, mieru a spokojnosti. Mamonárstvo sa stalo náboženstvom Západu – ľudia už nepremýšľajú o Bohu a jeho zákonoch, o solidarite a spravodlivosti, ale o peniazoch, úspechu a zisku. Buchanan považuje blud ekonomizmu za zrkadlový jav marxizmu – v oboch prípadoch ide o narušenie tradičných väzieb a vzťahov, hlavne rodinných: „V poľnohospodárskej ekonomike bol pracoviskom domov, kde muž a žena spoločne pracovali a žili. V priemyselnej ekonomike muž opúšťal domov, aby pracoval v továrni, jeho žena zostávala doma, aby sa starala o deti. Poľnohospodárska ekonomika nám poskytovala širokú rodinu, priemyselná ekonomika rodinu základnú. V postindustriálnej ekonomike muž aj žena sú zamestnaní a nikto nezostáva doma s deťmi. Vlastne ani nemusia mať deti“ (Patrick J. Buchanan: Smrť Západu).
Uprednostňovanie ekonomiky pred ostatnými
stránkami života je úzko prepojené s masovou výrobou, nadmernou spotrebou
a poškodzovaním životného prostredia. Vyrába sa stále viac, aby sa mohlo
viac konzumovať a vyhadzovať. Žije sa na dlh – finančný aj ekologický.
Mimoriadne zarážajúce sú zväčšujúce sa sociálne rozdiely a nespravodlivosť
v prístupe k základným životným potrebám. V jednej časti sveta
sa hriešne plytvá, zatiaľ čo inde ľudia hladujú.
Blud ekonomizmu podnecuje ľudí k uctievaniu
peňazí, pritom peniaze, ktoré sú dnes v obehu, nie sú kryté zlatom ani
inými pevnými zárukami, sú to iba papiere, ba už ani nie papiere, iba čísla,
ktorých hodnota je dočasne udržiavaná kolobehom finančných operácií
a machinácií. Horúčkovitá honba za ziskom sa mieša s konzumným
spôsobom života, čo prináša neustálu hrozbu hospodárskej krízy či dokonca
zrútenia celého systému. Navyše, trpí príroda, ekologické škody
a ohrozenia každým dňom narastajú, podobne ako hory odpadkov. Do istej
miery pochopiteľnou, ale nevhodnou a neprimeranou reakciou je ekologický
radikalizmus, prerastajúci až do fanatizmu, ktorý chce napríklad výrazne znížiť
počet ľudí na planéte Zem z dôvodov ochrany prírody.
Paradoxne, hoci čelíme následkom ničenia
prírody, prevláda ľahostajnosť vo vzťahu k pôde a produkcii potravín.
V ľuďoch dneška – v takzvanom vyspelom svete – sa zahniezdila divná
predstava, že jedla bude vždy dosť, že sa nejako „vyrobí“, že obchody budú vždy
plné, dostatočne zásobené. Je to ilúzia modernej spoločnosti: očarenie
z fungujúceho mechanizmu, z virtuálnej reality, z predstavy
neustáleho pokroku. Preto sa málo dbá na potravinovú sebestačnosť, práca
roľníka je zaznávaná, nedocenená. Avšak ten zdanlivo bezchybný, dokonale
zostrojený mechanizmus sa môže predsa len pokaziť, veď už teraz dochádza
k poruchám, povedzme následkom živelných pohrôm, teroristických útokov
alebo vojnových konfliktov.
Ján Maršálek
::
Predchádzajúci: ZÁPISNÍK (4/2023)
::
Vážený čitateľ,
ak chcete získať publikácie z našej edície,
ako aj exkluzívne informácie o našom portáli,
prihláste sa na odber e-mailového mesačníka:
PriestorNet – niečo navyše!
Akosi máme popletené hodnoty. Asi tak ako v Babylone. Lenže teraz sme v dobe Apokalyptickej. Pýtam sa, či je možné ešte to dať na pravé miesta, alebo či sa súčasný trend odklonu od Boha a jeho hodnôt dá ešte zvrátiť, alebo sme na ceste ku katastrofe? Zatiaľ sa zdá, že tvrdohlavo ideme nesprávnym smerom a presviedčame Boha, prírodu, iných o správnosti svojich čudných plánov a rozhodnutí. Ale iným smerom ako prijatím Božieho Zákona a jeho pravidiel pre život šťastie nevybudujeme. Sme schopní skloniť sa pred Bohom, alebo budeme presádzať vlastné plány a rozhodnutia? Hriech ani peniaze nikoho šťastným neurobili aj keď sa nám to môže krátkodobo tak zdať. Človek má šancu prijať Božiu vôľu a tak kráčať k večnému šťastiu, alebo ju odmietnuť a byť príčinou nešťastia svojho a iných. Už sme unavení z neustáleho zhonu za peniazmi a materiálnym prepychom a šťastie akosi neprichádza. Už nám ani nikto nesľubuje raj na zemi. Už sa nás mocní sveta rozličnými spôsobmi snažia presvedčiť aby sme budovali ich raj. Ľ
OdpovedaťOdstrániťDovolím si povedať, že nám je (v priemere) veľmi dobre, až priveľmi.
OdstrániťAko to myslím?
Naučili sme sa žiť na dlh, na úkor minulých i budúcich generácii. Na iných prenášame náklady aj zodpovednosť (koristnícky ťažíme z toho, čo vybudovali naši predkovia, a potomkom zanechávame obrovské dlhy; platí to aj v oblasti životného prostredia).
Preto nám je dobre – dočasne, zdanlivo, za cenu morálneho pádu. A v tomto blahobytnom klame sa nám javí, že Boha nepotrebujeme a že jeho zákony môžeme beztrestne, bez následkov ignorovať.
Veľmi pekne a zrozumiteľne napísané.
OdpovedaťOdstrániťŽijeme si nad pomery. Také technické vymoženosti nám uľahčujú život, máme pohodlie, luxus, a na miesto vďačnosti pribúda arogancia, úpadok morálky, kriminalita, zvrátenosti. Cirkev, ktorá bola vždy učiteľkou Pravdy aj lásky k tomu akosi zhovievavo mlčí ba už aj súhlasí. Ale prírodu neoklameme ani svedomie, Pravda vždy vyjde navrch a čím viac budeme oddiaľovať jej víťazstvo presádzaním klamstva, tým ťažšie budú dôsledky. Po ovocí poznať kvalitu človeka. Nestačí sa presviedčať o svojej pravde, z ktorej ťažím pretože klamem seba aj iných. Treba prijať a uskutočňovať Boží Zákon, poriadok, s ktorým bol svet daný človeku. V pokore sa nám treba skloniť pred Bohom a s ním ísť životom. Vďaka za poctivú úvahu. Ľ
OdpovedaťOdstrániťViem, že to asi nemôžete ovplyvniť. Keď dávate na predvolebnú kandidátku KDH Hegera. To je ako kedysi do EÚ parlamentu Štefanoviča z SDKÚ a "rekreanta" v ďalších politických stranách. Napíšte, čo Štefanovič za to obdobie, čo tam posedáva ako vrabec urobil osožného pre KDH, alebo pre Slovensko? Iba sa občas objaví na televíznej obrazovke a prikyvuje rozhodnutiam EÚ, hoci sú protiľudové, protislovenské. Chráň nás Bože od takýchto ľudí, príživníkov a bez
OdpovedaťOdstrániťchrbtovej kosti. milan
Milan, pokiaľ ide o mňa, KDH nepovažujem za stranu, ktorú by mal, resp. s čistým svedomím mohol kresťan-katolík voliť. KDH sa už dávno vzdalo národného piliera, rovnako tak sociálneho, a pilier kresťanský sa tam povážlivo naklonil k tolerovaniu progresivistických excesov.
Odstrániť