7. augusta 2018

Tolerancia nadovšetko?


O jednom článku v Katolíckych novinách – veselo, aj keď vážne
Katolícke noviny č. 30/2018, str. 4

Katolícke noviny (v čísle 30/2018) priniesli reportáž z dvoch verejných zhromaždení, ktoré sa konali 14. júla v Bratislave, bol to pochod Hrdí na rodinu a takzvaný Dúhový pride. Zorientovanému čitateľovi je isto známe, o čo na jednom alebo druhom podujatí šlo – v prvom prípade o podporu rodiny, v druhom prípade o „práva sexuálnych menšín a homosexuálnych párov“.

Reportáž je napísaná tak akosi nemastne-neslano, neutrálne, nezaujato, akoby všetko bolo v poriadku, akoby sa nič nemuselo riešiť, objasňovať, naprávať – veď tie akcie len „odrážajú život dnešnej spoločnosti“... Na prvý pohľad článku nemožno nič vyčítať, taký je (politicky) korektný. Mne však práve tá „korektnosť“ a kvázi tolerantnosť, hraničiaca s bezzásadovosťou či kompromisníctvom, bez vyjadrenia jasného postoja pripadá zvláštna a nemiestna – v ušiach mi znejú slová Písma: „Poznám tvoje skutky, že nie si ani studený ani horúci. Kiež by si bol studený alebo horúci! Takto, že si vlažný, ani horúci ani studený, už-už ťa vypľúvam z úst“ (Zjv 3, 15–16).
Autor akoby hovoril (čítam medzi riadkami): Každý človek má slobodu a môže si žiť ako chce. A je skoro jedno, ako kto žije, aké hodnoty vyznáva, čo presadzuje na verejnosti. Napokon, hádam každý sa dostane do nebíčka. Popri nebi speváckom, hereckom, športovom a ktovie ešte akom isto existuje aj nebo dúhové. Hlavne, aby sme boli v pohode a aby sme sa tolerovali, pretože z udržiavania konfliktu (a to už citujem) „najviac profituje tretia strana, a tou sú radikáli akéhokoľvek razenia“!
Nuž, pravdou je, že nemáme súdiť druhých a už vôbec nie posielať niekoho do pekla. Pravdou je však i to, že ako kresťania máme rozlišovať dobro a zlo a v duchu tohto rozlišovania aj žiť a pôsobiť medzi ľuďmi. Nesmieme zostať pasívni, keď sa v spoločnosti presadzuje hriech a stáva sa pomaly normou, ktorej sa treba prispôsobiť. Nesmieme byť ľahostajní ani neutrálni v dejinnom zápase medzi dobrom a zlom. Tu sa žiada jasný postoj a jasné slovo – kresťanský postoj a slovo evanjelia; ako hovorí náš Pán Ježiš Kristus: „Vaša reč nech je áno-áno, nie-nie. Čo je navyše, pochádza od Zlého“ (Mt 5, 37).
Takzvané dúhové pochody sú prezentáciou hriešneho spôsobu života, ich požiadavky sú namierené proti kresťanskému hodnotovému poriadku, narúšajú samotné základy zdravej spoločnosti – to treba priamo a bez vytáčok povedať, aj v Katolíckych novinách!

Ján Maršálek

Predmetný článok je aj na internete: Na námestiach bolo veselo, aj keď vážne
::
Súvisiace články:
::
Vážený čitateľ,
ak vás zaujíma, čo pripravujeme, ak chcete získať publikácie z našej edície,
prihláste sa na odber e-mailového mesačníka:
podrobnejšie informácie.

13 komentárov:

  1. Anonymný7.8.18

    Kedy naposledy ste v Katolíckych novinách čítali v jednom čísle na 32 stranách aspoň tri články, ktoré Vás oslovili a zaujali. Ja už roky nie. Občas sa niečo podarí dostať do nich čo je vhodné na prečítanie ale je to skôr výnimka, aspoň ja to tak vnímam, možno som príliš náročný alebo sa mýlim. Ale dnes vydávať noviny s úbohým obsahom a distribuovať ich cez kostoly pokladám za úbohé a podraz na kresťanoch. Ale koľko takýchto podrazov sa dnes s požehnaním či mlčaním tzv. Cirkevných autorít deje. Ale je to zničujúce pre nich samotných. Pokles odberateľov KN za posledných 6 rokov klesol aspoň o 10%, možno viac a to ich mnohí berú zo zotrvačnosti. Ďalší pokles je možné očakávať pri najbližšom zvýšení ceny. Ja chápem, že tam nemôžu byť všetky články podľa mojich predstáv, ale ak v nich mesiace nie je celkom nič, čo by oslovilo ľudí túžiacich po zdravej katolíckej náuke a objavia sa tam články spochybňujúce biblické pravdy ktosi by sa mal zamyslieť. Asi som čudný ja, keď si to myslím? Ľudovít

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Perfektne to autor článku vystihol. Treba pomáhať aj KN zorientovať sa v tomto nesmiernom liberálnom tlaku. Vďaka!

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Mons. Schneider: Správna katolícka reakcia na „Gay Pride“ (český preklad) –

    http://www.duseahvezdy.cz/2018/08/05/mons-schneider-spravna-katolicka-reakce-na-gay-pride/

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Anonymný8.8.18

    Pán Maršálek, volám sa Radoslav Matejov, som autorom toho článku, o ktorom tu so značnou dávkou nepochopenia píšete. Ste potvrdením toho, čo tam píšem o radikalizácii, ak sa konflikt nerieši. Jediné, čo si želám je, aby sa veci vyriešili, ale nevyriešia sa na námestiach a už vôbec nie reakciami, ako je tá Vaša bez akéhokoľvek vecného argumentu. Priamo a bez vytáčok Vám hovorím, že v článku som nijako nepoprel to, čo je v katechizme, citujem tam súčasného pápeža, máte s tým problém? Som hľadajúci kresťan, nie farizej, čo má všetko v sebe vyriešené a rád súdi druhých a cituje Bibliu len preto, že potrebuje vyvetrať svoju zlosť... Pán Maršálek, nedávno som dočítal Vašu knihu Kristus prichádza, recenzia bude onedlho v Katolíckych novinách, dúfam, že to budete komentovať s rovnakým zápalom. A inak, kde ste boli Vy, keď boli tie pochody, keďže ste taký agilný teraz, prečo ste sa neangažovali a nepresadzovali svoje pevné Áno a Nie, rád by som o tom potom v článku napísal!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Pán Matejov, v prvom rade Vám ďakujem za reakciu. Ubezpečujem Vás, že svoj článok som nepísal so zlosťou, ale skôr s bolesťou nad tým, čo sa v spoločnosti deje a ako sa na to v kresťanských kruhoch (niekedy neprimerane) reaguje, a písal som ho aj s pochybnosťami, či bude pochopený, či jeho uverejnením nespôsobím zlo...

      Verte mi, moja kritika nebola a nie je osobná – nejde mi o mená, ide mi o vec, o zásady a normy, ktorých by sme sa nemali zriekať. Aj preto som Vaše meno v článku nespomenul. Mimochodom, hoci Vás nepoznám osobne, trochu poznám Vašu doterajšiu prácu – osobitne kladne hodnotím Vaše pôsobenie v Knižnej revue.

      Veľmi si želám, aby Katolícke noviny boli v dnešnej zmätenej dobe majákom, na ktorý sa môže človek spoľahnúť. Katolícke noviny sú mnohými ľuďmi vnímané priam ako symbol slovenského katolíctva, ako hlas Cirkvi. Preto by si mali držať jasnú líniu a nijako neuhýbať v zásadných otázkach, nezneisťovať hľadajúcich. O to mi šlo, na tom mi záleží.

      So želaním všetkého dobrého – Ján Maršálek

      Odstrániť
    2. p.Matejov reagujete ako typicky mladý človek (liberal) sebavedomo, nedotklivo, razne a prekadrujúc skrz-naskrz druhých oproti sebe samému čoby etalonu toho pravého. Z Vášho článku jasne vidieť, že problematika totalitného vnucovania homo a gender ideologie ide úplne mimo Vaše zorné pole. Teda kde sa stala chýba, že tak vážna problematika rozvracania ľudských hodnôt je reflektovana v KN v takom pohoďackom a pozitivisticko relativistickom tone ?

      Odstrániť
    3. Reakcie na článok KN pod názvom: „Na námestiach veselo, aj keď vážne“. Komentár biskupa Atanáza Schneidera: Aká je správna katolícka odpoveď na pochody Gay Pride?

      http://alianciazanedelu.sk/archiv/1969

      Odstrániť
    4. Karol Dučák10.8.18

      Katolícka cirkev nemôže a ani nesmie zasahovať do súkromia ľudí. Ak sa dvaja (alebo dokonca aj viacerí) ľudia uzavrú do svojho bytu, alebo domu a páchajú tam homosexuálne zvrátenosti, môžeme im dohovoriť, ale nemôžeme im zabrániť v hriechu. Ak však niekto verejne, dokonca manifestáciou zvrhlosti na ulici propaguje morálne zvrátenosti, reakciou Katolíckej cirkvi musí byť jednoznačné verejné odsúdenie každej takejto aktivity! VEREJNÉ ODSÚDENIE! Je to nielen právo, ale aj povinnosť Katolíckej cirkvi!

      Odstrániť
    5. Pán Matejov, máte súzvučné meno so známym novinárom a komentátotrom Katolíckych Novin ešte spred komunizmu, Jur Kozom Matejovom. Môžem vám ale povedať, že to je všetko, čo s ním máte spoločné. Poznám jeho komentáre a glosy a jasné upozornenia ana situáciu v rokoch 1947 - 1948. Doslova bil na poplach. O vás sa to povedať nedá. Skôr naopak Februárom 1948 sa ale žiaľ jeho komentáre skončily. Katolícke noviny ale existovali ďalej a existujú ďalej. Za tzv. socializmu komunisti ich ponechali s tým, že budú písať pekne - ako sa dnes hovorí - "prorežimne" naďalej. Tak sa aj stalo. Nuž a napokon "vypukla" sloboda. Čo sa však stalo s Katolíckymi novinami? Píšu pekne "PROREŽIMNE" naďalej. Probruselsky. Píšu tak, aby nikoho "neurazili", aby boli čajovým odvarom diania vo svete a hlavne u nás,a sú na míle ďaleko od obrany Cirkvi a Evanjelia v dnešných časoch. Katolícke Noviny sa na míle - podobne ako aj žiaľ TV LUX - vyhýbajú akýmkoľvek "trecím plochám" kedy by azda museli aj nastaviť krk, alebo by trebárs riskovali neobdaj trestné oznámenie od nejakej tej "menšiny" To "božechráň". Žiaľ - nemáme druhého Jur Kozu Matejova z roku 1947-1948. Vy sa mu, ako píšem podobáte len menom. Dúfam, že s ním nemáte príbuzenský vzťah... Asi by sa obrátil v hrobe.

      Odstrániť
  5. Vidím, že Katolícke noviny na Slovensku jsou hlásnou troubou modernistického liberalismu stejně jako ty české. Nebylo by lépe je přejmenovat? Jejich současný název přece ďábelsky mate.

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Pán Maršálek, som kresťan katolík. Odoberám Katolícke noviny a tiež si myslím že sú nemastné neslané, ako ten článok o dúhovom pochode. Nie každý je mysliteľ, filozof. Veľa z nás by potrebovalo vo svojom živote vidieť maják, čo signalizuje pevnú zem, zásady potrebné pre svoje žitie, pre kryštalizáciu svojich názorov a stanovísk k spoločenským dejom. Pre kresťana by mal byť takýto maják Katolícke noviny. Bohužiaľ, nie sú. Akoby ani nežili v našom svete. Očakával by som jasné nekompromisné stanoviská, čierne je čierne, biele je biele! Kto to má povedať ak nie naše cirkevné autority. Ale tie si žijú vo svojom svete akoby sme im boli ľahostajní. A ak sa aj k niečomu vyjadria, tak je to skôr výnimka a človek to musí pracne dekódovať aby zistil čo vôbec chceli povedať. Stúpajúca popularita kňaza Kuffu je jasným dôkazom že národ očakáva od cirkvi jasné stanoviská, aj kritické, k tomu čo sa deje v spoločnosti. Bránim sa prijať názor mojich priateľov, ktorý nie sú veriaci na našu cirkev. Ale verte, ťažko hľadám argumenty na našu obranu.
    A pánovi Matejovi len toľko: Tolerancia nadovšetko, ako to presne pomenoval pán Maršálek, je cesta do pekla. Áno, netreba za každú cenu vyvolávať konflikt. Ale keď je niečo proti zásadám našej viery, tak to treba povedať. Jasne a nekompromisne. Lebo ak to neurobíme, neurobíte, tak si s toho obyčajný človek vezme to, že je to vlastne v poriadku. Takže čo ste s takouto taktikou vyriešili?
    Takéto pochody ma urážajú aj ako občana. Toto je naša zem! Máme právu protestovať proti takýmto zvrátenostiam ktoré k nám ťahajú zo zahraničia a ešte chcú aby sme prezentovali svoju toleranciu, lebo je to zo západu, to znamená správne. Nie je to správne! Je to zvrátenosť! Alebo nie?

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Kňaz Marián Kuffa hovorí to, čo hovoriť treba. Získava si tým priateľov i nepriateľov. Ale veď tak to bolo aj s Pánom Ježišom, tiež mal priateľov i nepriateľov...

      Odstrániť
  7. Ďakujem za všetky ohlasy.
    Nech si každý vo svojom svedomí ujasní, čo je správne a čo nie, čoho by sa mal pridŕžať a čoho by sa mal strániť.

    OdpovedaťOdstrániť

Pravidlá diskusie v PriestorNete

1. Komentovať jednotlivé príspevky môže každý záujemca, a to pod svojím menom, značkou alebo anonymne.
2. Komentáre nesmú obsahovať vulgarizmy ani urážlivé a nemravné vyjadrenia, nesmie sa v nich propagovať násilie; zakázané sú aj ostatné neetické prejavy, napríklad nepodložené obvinenia. Komentár by mal byť zameraný na predmet príspevku a nie na osobu autora či redaktora.
3. Komentáre nesúladné s predchádzajúcim ustanovením, rovnako tak bezobsažné komentáre, nebudú publikované.
4. Diskusia je moderovaná – znamená to, že zverejnenie komentára nie je okamžité, ale závisí aj od časových možností redaktora. Redaktor má právo odmietnuť, čiže nepublikovať komentár aj bez udania dôvodu.
5. Odoslaním komentára jeho autor vyjadruje súhlas s týmito pravidlami.